سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد شیمیایی

نظر

کاربردهای سولفات مس

اولین کاربرد سولفات مس در صنعت رنگ سازی به عنوان ماده نگه دارنده استفاده می شد. با گذشت زمان در صنایع مختلفی مانند صنعت آبکاری الکترولیت در پالایش مس مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه می توان گفت بیشتر صنایع از سولفات مس استفاده می کنند و به عنوان عنصر مهمی در صنعت است. به مثال های زیر دقت کنید.

  • از زاج کبود در ساخت فیبر مصنوعی و تولید مواد اولیه
  • برای فعال کردن غلظت سنگ معدن سرب، کبالت و طلا در صنعت معدن استفاده می کنند.
  • از سولفات مس در صنعت چاپ به عنوان یک الکترولیت استفاده می کنند.
  • و عاملی مهم در حکاکی سنگ ها استفاده می شود.
  • تولید رنگ های ضد رسوب برای رنگرزی شیشه ها
  • ماده رنگ دهنده در تولید چسب، سرامیک و شیشه
  • صنایع دام و طیور جهت تهیه مکمل های غذایی خوراک دام.

همچنین از سولفات مس در تولید سیم های فولادی با روکش مسی استفاده می کنند. این ها فقط بخشی از صنعت بودند و نمونه های بالا نیز نشان دهنده این است که سولفات مس به عنوان یک عنصر خیلی مهم در تمامی صنایع کاربرد داردو با نبود آن جایگزینی وجود ندارد.

 

کاربرد سولفات مس در صنعت پزشکی

سولفات مس در صنعت پزشکی به عنوان داروی بیماری های پوستی که بخاطر قارچ های وحشی بوجود آمده، موثر است. در کنترل و جلوگیری از رشد بیماری های پوستی استفاده می شود. اگر شخص بیمار بطور مداوم از این ماده استفاده کند بعد از گذشت مدتی معین شاهد بهبودی وی می شویم.

همچنین در صنعت پزشکی می توان به نمونه های زیر نیز اشاره کرد.

  • با استفاده از سولفات مس می توان پشه های لارو را نابود کرد.
  • در کاهش رشد جلبک ها در استخر ها و مخزن های آبی مهم.
  •  ریشه کن کردن نرم تنان در اسکله بدن انسان که باعث ایجاد انگل های کرم های پهن در انسان می شود
  • رشد بلورهای سولفات مس به دست دانش آموزان در دبیرستان ها
  • در جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان تازه رسیده و جوان

همه ما میدانیم که سولفات مس به عنوان یک عنصر مهم در زندگی ما است. اما فقط تا زمانی که به نکات استاندارد کار با مواد شیمایی را به خوبی یاد بگیریم. در اثر عدم رعایت نکات ممکن است مقداری از این ماده به بدن انسان وارد شود و می تواند اثرات بدتری روی بافت اندام ها داشته باشد. سولفات مس می تواند عملکرد مولکول هایی مثل DNA، غشاها تاثیر منفی بگذارد.

راه ورود سولفات مس فقط از راه ترکیب سولفات مس II، کلرید مس II و همچنین ترکیب هیدروکسید مس II و اکسید مس II است. ترکیب های اولی نسبت به دومی خاصیت سمی بیشتری دارند. و ترکیب دوم نیز جزو نمک های مس و البته با خاصیت سمی کم است.

کاربرد سولفات مس در صنعت کشاورزی

سولفات مس حاوی اشکال مختلفی مانند تری هیدرات، پنتاهیدرات و هپاهیدرات است. در صنعت کشاورزی از نوع پنتا هیدارت استفاده می کنند. پنتا هیدرات در کشاورزی به عنوان قارچ کش، آفت کش  و مکمل غذایی به عنوان یک عنصر معدنی استفاده می شود. از سولفات مس معمولا برای درمان خزه در سقف ها، مسیرها و ... استفاده می کنند و در چمن نیز برای درمان موش استفاده می کنند.

وجود مس در خاک گیاهان امری ضروری است و با نبود آن مشکلاتی از قبیل رشد ضعیف و سر سوخته بودن سرشاخه ها و برگ ها را بوجود می آورد. مس مانند آب و غذا در انسان ها است که فقط بدون غذا می توان چند روز زنده بود.

از طریق های زیاد می توان مس را به خاک تزریق کرد. بعضی از افراد مس را به صورت کودهایی با مخلوط عنصرهای دیگر به خاک می دهند. مس باعث افزایش قلیایی شدن خاک می شود که در ایران بیتر خاک ها قلیایی زیادی دارند و مس کمتری را جذب می کنند.